انتشار ویژه‌نامه اینترنتی «جهاد و دفاع مقدس» 
کد خبر: 4169985
تاریخ انتشار : ۲۹ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۱:۰۷

انتشار ویژه‌نامه اینترنتی «جهاد و دفاع مقدس» 

ویژه‌نامه اینترنتی «جهاد و دفاع مقدس» به مناسبت هفته دفاع مقدس و آغاز جنگ تحمیلی منتشر شد.

انتشار ویژه‌نامه اینترنتی «جهاد و دفاع مقدس» به گزارش ایکنا، ویژه‌نامه «جهاد و دفاع مقدس» که به مناسبت آغاز جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریور سال ۱۳۵۹ منتشر شده است، حاوی مطالبی درباره «ریشه‌های جنگ تحمیلی»، «جنایت‌های جنگی صدام»، «ویژگی‌های دفاع مقدس»، «مقاومت و ایثار در دفاع مقدس»، «دفاع مقدس در سیره و کلام امام و رهبری»، «روحانیت در دفاع مقدس»، «سینما و ادبیات دفاع مقدس» است.

هشت سال دفاع مقدس، آزمونی بزرگ برای اثبات قدرت ایمان، حقانیت و پایداری ملت ایران است. روز‌های حساس و سرنوشت‌ساز دفاع مقدس، سرشار از حماسه‌آفرینی‌ها و سلحشوری‌های بهترین و دلاورترین فرزندان این امت است. دفاع مقدس یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های عینی است که مفهوم عینی - عملی مقاومت را شکل داده است. اگر چه سه دهه از اتمام جنگ تحمیلی عراق بر جمهوری اسلامی ایران گذشته است، اما ابعاد بسیاری از این پدیده هشت ساله همچنان نامکشوف باقی مانده است.  

جنگ عراق علیه ایران ۲۸۸۷ روز به طول انجامید که طی آن هزار روز نبرد فعال انجام شد که ۷۹۳ روز حمله از سوی نیرو‌های ایرانی و ۲۰۷ روز از سوی ارتش متجاوز عراق بوده است.

هشت سال دفاع مقدس، حدیث ماندگار پایداری، دلاوری و فداکاری ملتی است که در راه دفاع از مکتب، انقلاب و میهن اسلامی خویش، قله‌های بلند رشادت و شهادت را درنوردید و دشمن را در رسیدن به اهداف خود ناکام گذاشت. تحمیل جنگ هشت ساله به ایران، دومین موج اتحاد و حرکت مردمانی را در پی داشت که برای آزاد زیستن، بهای بسیار پرداخته بودند و در این عرصه، با ایمانشان چنان به مبارزات خود بعد معنوی بخشیدند که از دل مرارت‌های بی‌شمار جنگ، ارزش‌هایی، چون شرافت، ایمان، عشق، شجاعت، تدبیر و ایثار تبلور یافت.

در بخش دیگری از این ویژه‌نامه با عنوان «زن در دفاع مقدس» آمده است؛ کیفیت حضور زنان به دو شکل، مستقیم و غیرمستقیم، در این دوران خلاصه می‌شود. در شکل مستقیم، گرچه زنان از حضور در صحنه و خط مقدم معاف بودند، اما با شروع جنگ شهر‌ها و حملات موشکی، حالت تدافعی همگان به ویژه زن‌ها بیش‌تر شد، چون در این رزم بی‌امان از سوی ارتش عراق مورد حمله موشکی واقع شده بودند. حتی در اوایل جنگ، این زنان شیردل خرمشهر و سوسنگرد و هویزه بودند که در هجوم ناجوانمردانه دشمن در کنار مردان خود قدم به قدم با بعثی‌ها درگیر شدند و در عقب راندن دشمن از جان خویش هم مایه گذاشتند. در شکل غیرمستقیم، زنان حکایت ۷۰ مَن مثنوی دارند که چگونه با کار‌های خدماتی و پشتیبانی خود در عقبه، موجبات دلگرمی رزمندگان را فراهم کردند.

ویژه‌نامه «جهاد و دفاع مقدس» در سایت حوزه‌نت بارگذاری شده و از اینجا قابل دریافت و دسترسی است.

انتهای پیام
captcha